36
Personer smittet med Covid-19 på Fosen

FosenNamsos Sjø har i dag signert kontrakt med AtB om drift av sambandet Flakk – Rørvik fra 1. januar 2019 til 31. desember 2028.

Fosenavisa.no har fått tilgang på tegninger av de nye fergene som nå skal bygges og settes i drift fra og med 1. januar 2019.

Gjør som over 4000: Følg Fosenavisa på Facebook (link)

Vi er svært godt fornøyd med å ha vunnet tilbake Flakk – Rørvik, sier Grete Fuglem Tennås, administrerende direktør i FosenNamsos Sjø (FNS). FNS vil gi honnør til AtB for å ha gjennomført en grundig anbudsprosess og som samtidig har utfordret rederiene til å komme med nye teknologiske løsninger som er mer miljøvennlige.

1

To nybygg

Vi vil sette inn 2 identiske nybygg på Flakk – Rørvik fra 1.1.2019 som A- og B-ferje. Begge ferjene vil ha kapasitet på 130 personbilenheter (PBE), som er 10 PBE over kravet. Nybyggene er prosjektert som moderne og fleksible ferger med god effektivitet som trafikkmaskin for 130 biler og 10 vogntog på et romslig bildekk som er arrangert ut over minstekrav med tanke på avstand på begge sider av kjøretøy. I tillegg vil det bli sidehusdekk på hver side. Fergekonseptene er energieffektive og miljøvennlige uten å kompromisse på sikkerhet, sjøegenskaper og komfort for passasjerer og mannskap.

Ferjekonseptet er plug-in hybrid, med dieselgeneratorer for produksjon av strøm og batterisystem for mottak av strøm fra land. Det er planlagt å gå med så mye elektrisitet som mulig. Løsningen er samtidig robust slik at ferjen fortsatt kan gå om det blir strømbrudd og følgelig ikke får ladet. 43 % av energibehovet for å drive ferjene er planlagt skal komme fra elektrisitet. CO2-utslippet er planlagt til 3.487 tonn (for A- og B-ferjen).

2

For å unngå sjøsprut på biler og bildekk er fartøyet utstyrt med et spesialdesignet sprutvisir. Nybyggenes kvaliteter for øvrig:

FosenNamsos Sjø har i valget av ferjekonsept vektlagt at våre passasjerer skal få en god og positive opplevelse under overfarten. Det blir toppsalong med 360 ° utsikt og god plass. Salongen arrangeres med sitteplasser til minimum 390 passasjerer, som er langt utover krav fra Sjøfartsdirektoratet (40 % av passasjersertifikat for samband under 30 minutters overfartstid). 250 har tilgang til bord ved sitteplass, men det vektlegges her ulike sittegrupper for å dekke alle reisendes ønsker og behov.

Utsiktsalong i begge ender med store vinduer mot sidene og ut mot soldekk

Utsiktsalong i begge ender med store vinduer mot sidene og ut mot soldekk

Glasskledd soldekk med sitteplasser og panoramavinduer i passasjersalong.

Glasskledd soldekk med sitteplasser og panoramavinduer i passasjersalong.

Lekerom, eget rom for hunder og ladepunkt for el-bil

Ferjene vil få eget lekerom for barn sentralt plassert, slik at de små reisende også får en trivelig ferjetur. Det vil bli en tidsriktig og romslig cafè lokalisert i toppsalongen. Vi vil servere et bredt utvalg av varm- og kaldretter og med automatsalg utenom åpningstid.

Ferjene er designet med fokus på god tilrettelegging for universell utforming, med enkel tilkomst til salong og til soldekk. Det er satt av plass til eget rom for hunder på bildekk. Der er det også plass til oppstilling av sykler / motorsykler. Det er to stk. ladepunkt for el-biler på fergene.

MF Trondheim som C-ferje

Som C-ferje vil vi sette inn MF Trondheim, som har betjent ruten tidligere og som fungerte godt i dette sambandet. Det er en ferje som opprinnelig ble prosjektert og bygget for å betjene sambandet Flakk-Rørvik. Fartøyet vil bli pusset opp før oppstart 1.1.2019. Også MF Trondheim har en lys, oversiktlig og innbydende toppsalong med godt med sitteplasser, lekeareal for barn osv.

Del videre med venner på sosiale medier:

Kommentèr

Kommentarer

Comments are closed.