Vær oppmerksom på hva du “liker” på Facebook

Privatpersoner som lager sider med samme navn som store og kjente bedrifter på Facebook er et vanlig fenomen. Sidene kan ligne veldig på de ekte sidene. Forskjeller kan være at skrivemåten på bedriftsnavnet er annerledes, eller at samme navn brukes i en annen sammenheng for å forvirre deg som Facebook-bruker.

Skapte turbulens for Norwegian

Den siste tiden har det blomstret opp med slike sider også i Norge. Norwegian Airways, som utga seg for å være flyselskapet Norwegian fikk enorm respons og skapte en god del krøll både for Facebook-brukere og det ekte flyselskapet. Flere fikk et ganske turbulent forhold til det de trodde var Norwegian.

Elkjøp skriver dette på sin Facebookside den 18. mai: 

“OBS! Noen har opprettet en falsk Facebookside i vårt navn, hvor det nå kjøres en konkurranse der det lokkes med iPhone-premier. Vi anbefaler på det sterkeste at du ikke klikker deg videre inn på denne konkurransen, da det er ren svindel. Vi jobber med å få den fjernet, og håper dere kan hjelpe oss med å spre ordet og rapportere inn siden hvis dere kommer over den.”

Gjør som over 4000: Følg Fosenavisa på Facebook (link)

Utgir seg for å være H&M

Nå er noen som prøver å utgi seg for å være den svenske butikkjeden H&M (Hennes & Mauritz) på Facebook. Siden sender ut falske konkurranser og premier som ikke eksisterer. Den falske Facebooksiden har fått flere tusen likes på under 24 timer. På siden reklameres det blant annet for at man kan vinne “et gavekort til H&M på 10.000kr!”

Begeistrede, og da særlig unge mennesker følger Facebook-sidens oppfordringer om å dele, kommentere og ikke minst like bilder og statuser for å være med i en konkurranse om å vinne gavekort på flere tusen kroner. Det er bare ett problem: Gavekortet eksisterer ikke. Det vil det heller aldri gjøre.

Nedenfor er et skjermbilde av et av innleggene på Facebooksiden.

hm2

Kan be om informasjon du ikke bør gi fra deg

Måten slike sider ofte opererer på, er at de trekker en vinner, som avtalt i konkurransereglene. Vinneren blir så kontaktet av selve siden, slik at vinneren ikke ser hvilke personer som står bak siden. Personene som står bak siden kan da finne på å be om personlig informasjon av vinneren, som f.eks bilde av bankkort, personnummer o.s.v.. Dersom man er godtroende og mangler kunnskap om hvor risikabelt det er å dele slik informasjon, er man i en veldig utsatt målgruppe.

Dette er vel for godt til å være sant?facebook-verified

Ja, da er det som regel det også. Dersom du skulle være i tvil om en Facebookside er ekte eller ikke, f.eks H&M, er det bare å søke opp siden i søkefeltet på Facebook. Den ekte siden vil mest sannsynlig ha flere likes. Skulle du finne en side med et blått verifiseringstegn ved siden av, kan du være sikker på at siden er godkjent og verifisert av Facebook. Tegnet er et hvitt “checkmark” på blå bakgrunn.

Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det nettopp det

Har du tips i saken, eller har andre tips om lignende saker? Send oss en mail til: redaksjonen@fosenavisa.no eller kontakt oss på vår Facebookside (link)

Del videre med venner på sosiale medier: 

Comments are closed.