Kleven-verftet Myklebust på Gursken i Sande kommune på Sunnmøre skal bygge de to nye ferjene med batteriteknologi for fergerederiet FosenNamsos Sjø.

De nye personbilferjene er designet og utviklet av Multi Maritime og skal leveres til FosenNamsos Sjø i slutten av 2018. Da skal de 106 meter lange ferjene settes inn i sambandet Flakk – Rørvik.

Gjør som stadig flere: Følg Fosenavisa på Facebook

MF Trondheim kommer tilbake

Som C-ferje blir MF Trondheim satt inn, som har betjent ruten tidligere og som fungerte godt i dette sambandet. Det er en ferje som opprinnelig ble prosjektert og bygget for å betjene sambandet Flakk-Rørvik.  Fartøyet vil bli pusset opp før oppstart 1.1.2019. Også MF Trondheim har en lys, oversiktlig og innbydende toppsalong med godt med sitteplasser, lekeareal for barn osv.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Miljøvennlig drift

– Det skjer mye spennende utviklingsarbeid innen batteriteknologi som gir mer miljøvennlig transport til havs, og vi ønsker å være en viktig partner i denne utviklingen, sier Klevens konsernsjef Ståle Rasmussen i en pressemelding.

Ferjene skal i stor grad seile på elektrisk strøm fra land, men den korte liggetiden ved kai på bare 4 minutter vil det ikke være nok lading til å basere seg på dette.

Fartøyene utrustes med batterisystem som lades både fra ladestasjonene på ferjekaia og fra dieselgeneratorer om bord. Disse dieselgeneratorene vil kunne gå 100 prosent på biodiesel.

Etter det Fosenavisa kjenner til, er det ikke bestemt fra FosenNamsos Sjø hvilke navn de to nye ferjene skal få. Har du navneforslag? Ta del i diskusjonen på vår Facebookside. 

Del videre med venner: 

Comments are closed.