Oppdatering på bru-prosjektene – April 2016

Trondheimsfjordbrua

Med Stjørnfjordbrua og Bynestunellen

Brua kan bli bygd omtrent der ferjestrekningen Flakk-Rørvik går i dag. Brua vil strekke seg fra Vemundstad i Stadsbygd til et nærliggende område i forhold til Flakk. Klefstadbakkan er det foreløpig illustrerte stedet.

7I tillegg til bru over Trondheimsfjorden, er det også planlagt i samme pakke en bru over Stjørnfjorden (Fra Fevåg til Ørland) og en tunell på Byneset.

Gjør som snart 4000 andre: Følg Fosenavisa på Facebook

Vi ønsker gjerne en diskusjon rundt brua på vår Facebookside!

Kan koste en 100-lapp å krysse fjorden

Kostnaden på brua er beregnet til sju milliarder kroner og med en nedbetalingstid på 40 år kalkuleres det med bompenger på 100 kroner for å kjøre over Trondheimsfjordbrua.

Nedenfor ser du noen kalkuleringseksempler basert på forutsetningene (nederste skjema)

132Fosenvegenes innkreving av bompenger blir flyttet

Olav Ellevset, prosjektleder for planene rundt Trondheimsfjordbrua fortalte til Fosna-Folket at dersom Fosenvegene ikke er ferdig med bompengeinnkrevingen over Flakk-Rørvik innen brua blir bygd, må de enten ta en pause i innkrevingen eller flytte den til et annet sted. Dette gjelder innkrevingen på fergesambandet Flakk-Rørvik.

En av flere tekniske løsninger man kan bruke til å få bru over fjorden. Konseptskissen er hentet fra et lignende prosjekt i Sognefjorden Foto: Snøhetta Oslo

Det urbane Norge vokser

Tar man Askøy og Sotra utenfor Bergen som eksempel, ser man klart og tydelig at forstedene får en enorm vekst etter at det blir bygd bru. Både Sotra og Askøy hadde en svak befolkningsvekst før det ble bygd bru. Få år etter bruåpning opplevde begge stedene en sterk befolkningsvekst.

Askøy hadde på 1960-tallet rundt 11.000 innbyggere. Den 1.april 2015 var tallet 28.003. I 1964 hadde Fosen samme folketall som Sotra og Askøy kommune til sammen. Fra 1964 til 2013 har Fosen hatt en reduksjon på 8% i innbyggertallet.

Stadsby(gd)

Stadsbygd, øst i Rissa kommune, vil havne 20 minutter utenfor Trondheim sentrum med bru over fjorden. Den østlige delen av Rissa kommune vil oppleve en enorm befolkningsvekst og Stadsbygd vil bli nærmest som en bydel å regne, geografisk.

stadsby

Arkitekt Neil Alperstein uttalte tidligere at med tanke på avstanden, vil Stadsbygd bli sammenlignbar med Klæbu, Melhus og Malvik i forhold til Trondheim og legger til at en ny bru kan være med på å mangedoble innbyggertallet til mellom 10.000-15.000. Avstanden mellom Bergen og Kleppestø (første tettsted på Askøy) er på 20 minutter, akkurat det samme som Trondheim – Stadsbygd. Det er med andre ord ikke usannsynlig at Fosen vil oppleve det samme som Bergen gjorde i forhold til Sotra og Askøy.

Øvrige avstander fra Trondheim: 

  • Vanvikan: 30 km og 23 minutter reisetid
  • Rissa: 40 km og 35 minutter reisetid
  • Leksvik: 60 km og 50 minutter reistid
  • Ørland/Bjugn: 65-70 km og 50-55 minutter med Stjørnfjordbrua (se lengre ned)
  • Åfjord: 85 km og 65 minutter reisetid
Lansert som mulig løsning for kryssing av Stjørnfjorden
Denne brua er lansert som mulig løsning for kryssing av Stjørnfjorden
Mulig trasé for bru over Stjørnfjorden (Rissa-Ørland)
Mulig trasé for bru over Stjørnfjorden (Rissa-Ørland)

Har du innspill til denne saken? Send oss mail: redaksjonen@fosenavisa.no

Følg Fosenavisa i sosiale medier: 

Snapchat, Instagram og Twitter: @ fosenavisa

Del saken videre med venner:

Kommentèr

Kommentarer