Flakk – Rørvik blir automatisk

Rolls-Royce har inngått en avtale med Kleven-eide Myklebust-verftet om å få levere sitt automatiske fjordkryssing-system. Byggingen av de to ferjene starter i mai, og fra 1. januar 2019 vil de driftes i sambandet Flakk – Rørvik av FosenNamsos Sjø.

Få trafikknyheter: Følg Fosentrafikken på Facebook

Foto: Rolls-Royce

Kapteinen skal være tilstede ved roret

Kapteinen må uansett være tilstede ved roret selv om det automatiske systemet nettopp skal gjøre dette automatisk. I enkelte tilfeller kan det nemlig hende at kapteinen må gripe inn ved hjelp av tradisjonelle manøvreringssystemer. Dersom kapteinen av forskjellige årsaker ikke er tilstede ved roret da en manuell manøver må til, stoppes ferga automatisk og ligger i ro helt til det er klart.

Slik blir fergene seende ut: 

Autocrossing-systemet skal hjelpe ferjekapteinen til å nå sine forpliktelser i forhold til driftssikkerhet, forklarer Jann Peter Strand, produktsjef for automasjon og kontroll i Marindivisjonen til Rolls-Royce.

– Disse nye ordrene på Autocrossing til ferjer vitner om at vi er på vei til å sette standarden i bransjen. Løsningen hjelper ferjeoperatøren med å nå sine forpliktelser til driftssikkerhet og forutsigbar energiforbruk i ulike værforhold. Systemet kan også installeres som en oppgradering til ferjer verden rundt som allerede har en standard Rolls-Royce azimuth thruster, sier Strand i ei pressemelding.

Skipene skal leveres i slutten av 2018 og vil trafikkere i samband fra januar 2019. 

Les også: Dette er de nye ferjene på Flakk – Rørvik

Del videre med venner: 

Warning: A non-numeric value encountered in /customers/3/8/1/fosenavisa.no/httpd.www/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 326