Miljøfergene klare til å plugges inn

FosenNamsos Sjø har overtatt begge de to nye plug‐in hybridferjene som skal settes inn i
sambandet Flakk – Rørvik. MF Lagatun ble overtatt i går torsdag 29. november og MF Munken i
dag fredag 30. november. Så snart været tillater det vil ferjene sette kurs for Trondheim hvor
den siste klargjøringen og opplæring av mannskapene skal gjøres. Begge ferjene skal settes inn i
ordinær drift fra 1. januar 2019.

Miljømessig får ferjene den aller beste løsningen. – Sambandet får Norges kraftigste
ladestasjoner på begge sider, noe som betyr at mesteparten av energien som kreves for å drive
fergene kommer fra strømnettet. Energien som på kort tid skal overføres til batteriene, overgår
tidligere løsninger, sier administrerende direktør i FosenNamsos Sjø, Grete Fuglem Tennås.
Dette er et teknologisk vendepunkt innen norsk ferjedrift, og rederiet er stolt over å ha på plass
nye batteridrevne ferjer.

PS: Følg Fosentrafikken på Facebook for siste nytt om trafikken på Fosen

Hybrid‐løsning

Årlig skal ferjene trafikkere sambandet 27.000 ganger, og i et så trafikkert samband er tiden ved
ferjeleiet kort. – Med bare 4‐5 minutter ved kai, vil det i noen tilfeller være krevende å få
overført tilstrekkelig med energi. – Vi har derfor mulighet til å lade batteriene ombord med
moderne lavutslipps diesel‐aggregat. – Disse har også mulighet til å gå på biodiesel, som gir
enda høyere miljøgevinst, sier Fuglem Tennås.

Superlading av batterier

Anlegget leverer 4,5 megawatt, mens en hurtiglader for el‐bil leverer 0,12 megawatt. – Vi er
veldig glade for at AtB og Trøndelag fylkeskommune har lagt til rette med god infrastruktur på
land. – Det viser at fylkeskommunen satser seriøst i arbeidet med det grønne skiftet, og innfrir
myndighetenes ambisiøse mål om lav‐ og nullutslipp innen ferjedrift, sier hun.

Energieffektiv overfart

Ferjene er utstyrt med navigasjonssystemet Autocrossing fra Rolls‐Royce. Systemet bidrar til
lavere energiforbruk gjennom å analysere data fra radar, kompass, GPS og vindmåler. Systemet
sørger så for at akselerasjon, pådrag og seilingskurs til enhver tid blir optimal. Kapteinen må selv
overta navigasjonene til og fra kai.

Panorama

FosenNamsos Sjø har også gått ut over anbudskravene og blant annet valgt å bygge en 360
graders panoramasalong over bildekket. – Tilbudet til passasjerene og særlig pendlerne blir
dermed godt tatt vare på, og vi ønsker å gjøre overfarten så attraktiv som mulig, sier hun.
Salongen har sitteplasser til 390 passasjerer, noe som er langt utover kravene fra Sjøfartsdirektoratet.

Se bildegalleri her:

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Sikkerhet på bildekk

For å unngå sjøsprut på bildekket, har ferjene et spesialdesignet sprutvisir som dekker mer enn
3 meter over bildekket. Fartøyenes maskinkraft gjør det mulig å betjene sambandet i de aller
fleste værforhold. For gående og bevegelseshemmede, er det en egen gangsone uten
hindringer på 1,2 meter fra baug til baug for enkel adkomst til fergenes fasiliteter.

Designet og utrustet i Norge

Ferjene er designet av Multi Maritime og utrustet ved Myklebust Verft i Gursken, Møre og Romsdal. Med
byggingen av disse fartøyene har Myklebust Verft og deres underleverandører levert et produkt
som miljømessig har de aller nyeste og beste løsningene, sier daglig leder Inge‐Jonny Hide i
Myklebust Verft.

Gjør som over 8.500 andre: Følg Fosenavisa på Facebook

Del videre: 

Comments are closed.